A “jó gyakorlat” alkalmazási területe:
Az Alapítványunkkal kapcsolatban lévő óvodák, és iskolák.
A program/programelem készültségi állapota:
Kipróbált, óvodai, iskolai munkában bevezetett. Az általunk ismert óvodák, és iskolák évek óta tartanak prevenciós, egészségvédő programokat.
Jó gyakorlatunk, és segítségünk által a családok több törődést kaphatnak.
A program/programelem tartalmának összefoglalása:
Melyek a bemutatott jó gyakorlat céljai?
Azt gondoljuk, hogy csak a rendszeres, a normál mindennapi rutinhoz kapcsolódó, megelőző programok lehetnek eredményesek és járulhatnak hozzá a kedvezőbb iskolai légkör alakulásához, így a tanárok pedagógiai készségének fejlesztése is célunk, hiszen a diákok szocializációjára ők vannak leginkább hatással.
- Egészséges életmód, egészséges személyiség fejlődés
- Mentálhigiéné – lelki egészségvédelem – családi-, baráti és partnerkapcsolatok
- Drogprevenció – káros szenvedélyek megelőzése – egészséges választások erősítése
- Konfliktuskezelés – problémamegoldó képesség fejlesztése –együttműködő, konfliktuskezelési eljárások gyakorlása
- Felkészülés az óvodára, iskolára– döntési, választási képességek fejlesztése a saját személyiség és képességek ismeretében
- Felnőtté válás – felnőtt szerepek, családi élet
Milyen hatások, eredmények várhatók az alkalmazásától?
- jelzőrendszer fejlesztése (koraiság, érzékenység, stb.)
- szakterületi tájékozottság növelése
- egyéni kezdeményezőkészség fejlesztése a pedagógusok részéről
- intézményi eszközrendszer feltárása
- megelőző tevékenységtár gazdagítása
- beavatkozó tevékenységek összehangolása
- intézményközi munka fejlesztése
- korábbi szakmai beavatkozások eredményeinek felhasználása az egyén javára
- gyermekek nyomon követése a rendszeren belül
- szakmai visszajelzések erősítése
Családbarát projektünk célja a jó gyakorlaton belül:
Fontos, hogy a differenciálást megvalósító, speciális „klubszerű” nevelési- oktatási helyzetekben a pedagógus jó segítője legyen a gyereknek, azaz facilitátor szerepet töltsön be. A foglalkozások integrált tervezésekor a pedagógusnak megfigyelései alapján kell megtalálnia a helyes egyensúlyi arányt, mely a tanári tervezés és a diákok önálló munkaválasztásán alapuló tevékenységet jellemzi. Szükség van a közösségre ezért nagy hangsúlyt kell fektetni a csoportmunkára a közös tevékenységekre.
Speciális feltételek, amelyekkel a kitűzött célokat elérhetjük:
Személyi feltételek: – Megfelelően képzett tanárcsoport
Tárgyi feltételek: – Megfelelően kialakított, speciális bútorzattal felszerelt csoportszoba, ahol nem csak tanulásra, hanem tréningek megtartására is lehetőség nyílik.
Létszám: Csoportonként; 5-10 fő
Mitől tekinthető újszerűnek jó gyakorlat?
Jó gyakorlatunk innovatív elemei :
Az önkéntesség jelentős mértékű bevonása a szabadidős tevékenységekbe
- Kooperatívszervezési technikák, valamint projektmódszer alkalmazásával csoportos tevékenységformákon keresztüli prevenciós munka.
- Egészségvédelem, prevenció, környezettudatosság tanulói alkotásokon keresztüli bemutatása
- Jótékonysági akciók megszervezése és lebonyolítása
- Társintézmények bevonása tevékenységrendszerünkbe
- „ Jó gyakorlatunk” bemutatása az érdeklődő iskolák részére
- Kortárs segítők bevonása programjainkba
- Munkáink, alkotásaink révén kapcsolódás a Vöröskereszt stratégiájához és irányelveihez
A “jó gyakorlat” intézményi eszközigénye:
Tárgyi feltételek: Megfelelően kialakított, speciális bútorzattal felszerelt csoportszoba, ahol nem csak tanulásra, hanem kreatív tevékenységformákra, tréningekre is lehetőség nyílik.
A foglalkozásokhoz szükséges eszközök, kellékek, papír, írószerek, – különféle anyagigények.