Az Office at Home blog azokat a lépéseket foglalta össze, amelyek segíthetnek a munkaadóknak távmunkás üzemmódba váltani, ha a koronavírus esetleg erre kényszeríti őket. A blogger hozzáteszi, hogy mindez csak átmenetileg lehet hasznos, a hosszú távú otthoni munkavégzés sokkal alaposabb előkészítést igényel.

10 pontban szedtük:

1.A legfontosabb első pont, hogy legyen magas szintű megegyezés abban, hogy mik azok a „business critical” tevékenységek, amik nélkül megáll az élet. Első körben természetesen azoknak a szolgáltatásoknak/tevékenységeknek kell működnie, amelyek kritikusak a vállalat szerződéses kötelezettségeinek biztonságos teljesítésében. Itt olyanokra gondolok, mint a már megrendelt termékek/szolgáltatások leszállítása, ha szerződés kötelezi rá a céget, akkor 24 órás ügyfélszolgálat biztosítása. Ezután következhet azoknak a további funkcióknak a definiálása, amelyek kulcsfontosságúak a normál üzletmenet fenntartásához.

2.Tehát hibás indítás, ha indulásként hazaküldöm a laptoppal rendelkező kollégákat otthoni munkára. Sokkal fontosabb, hogy felmérjem az IT és egyéb infrastruktúra igényét a krízishelyzetben legfontosabb pozícióban dolgozó kollégáknak. Amennyiben nekik nincs laptopjuk és otthoni infrastruktúrájuk, ezt mielőbb biztosítsuk (akár az IT eszközök időszakos átcsoportosításával).

3.A hardver igény mellett győződjünk meg róla, hogy a kritikus szoftverek külső munkaállomásról is elérhetőek.

4.Mielőtt elkezdjük az ad hoc otthoni munkát bevezetni, adjunk iránymutatást az adatvédelemmel kapcsolatban – különösen azoknál fontos ez, akik korábban nem dolgoztak irodán kívül, illetve ha olyan szoftvereket kezdünk otthonról használni, amelyek eddig csak irodában álltak rendelkezésre.

5.Amennyiben nem minden munkavállaló számára elérhető online kommunikációs eszköz, átmenetileg terjesszük ki az összes munkavállaló számára ennek elérését a zökkenőmentes kommunikáció érdekében. Vagy biztosítsunk vállalati mobiltelefont, esetleg térítsük meg a magánhasználatú mobiltelefonok költségeit az otthoni munkanapokon.

6.Amennyiben a vállalaton belül még nem, vagy kis mértékben használunk projektmanagement szoftvert, és a kommunikáció fő csatornája az e-mail, hozzunk létre munkacsoportonként egy közös mailboxot, amit mindenki elér. Így biztosak lehetünk abban, hogy a beérkezett kérés/kérdés elér egy illetékes kollégát, aki tud érdemben reagálni.

7.Alakítsunk ki protokollt arra vonatkozóan, hogy hogyan jelezzük kollégáink/ügyfeleink felé, hogy otthonról és nem az irodából dolgozunk. Például általánosan használt rendelkezésre állást mutató szoftverben (Skype, Outlook naptár stb) állítsuk be, hogy az irodában vagy otthon vagyunk, esetleg szabadságon. Ezzel is megkönnyítjük a zökkenőmentes kommunikációt.

8.Fontos tisztázni az otthoni munkával időszakosan felmerülő többletköltségek kérdését is. Például, ha a meglévőnél nagyobb sávszélességű internet szükséges az otthoni munkavégzéshez, mint amivel a munkavállaló rendelkezik, a váltás költségét érdemes a vállalatnak megtéríteni.

9.Folyamatosan tartsuk a kapcsolatot az otthonról dolgozó kollégákkal. Tájékoztassuk őket a koronavírus miatt hozott intézkedésekről és a működéssel kapcsolatos időszakosan bevezetett változásokról.

10.Nem szabad elfelejtenünk, hogy a home office ilyen formában való bevezetése nem garantálja az irodaival megegyező teljesítmény fenntartását. A munkavállalók normál esetben nincsenek felkészülve otthonaikban a munkavégzésre: nem áll rendelkezésükre megfelelő munkaállomás, családtagjaik szintén otthon tartózkodhatnak munkaidőben, ami nem garantálja a zavartalan működést. Legyünk a szokásosnál türelmesebbek és fogadjuk el, hogy a kollégák hatékonysága a normálishoz képest romlani fog.