Eredmények bemutatása
A program sikeressége
Programunk célja többirányú volt, melyeket három fogalom köré lehet csoportosítani:
– Nevelés, orientáció
– Készségfejlesztés, motiváció (tanulási és egyéb képessége fejlesztése)
– Oktatás (tantárgyi fejlesztés)
Most, a program lezárást követően kijelenthetjük, hogy mindhárom területen jó eredményeket tudtunk elérni.
Eredmények a nevelés, orientáció területén:
E területen kimagasló eredményt sikerült elérnünk. A kezdetben igen félénk, gátlásos gyerekek, fiatalok, akik közül néhányan a program elején még alapvető viselkedésbeli hiányosságokkal rendelkeztek (érkezéskor elmaradt a köszönés, zsebre tett kézzel, fejükön baseball-sapkával a fejükön társalogtak a nevelőkel, tanárokkal a folyosón, gyakran a tanárok vagy egymás szavába vágva beszéltek, csúnya szavakat használtak), idővel jól nevelt, értelmes fiatalként kezdek viselkedni. A nagyhangúak tisztelettudóak, toleránsak, türelmesek lettek, immáron képesek társaikat meghallgatni, megérteni, elfogadni. A nagyon félénk, gátlásos gyerekek a program végén már képesek fejüket felemelve közlekedni, öntudatos fiatalok lettek, akik a program második felében sokat tudtak beszélgetni, sőt maguktól meséltek iskolai vagy egyéb élményeikről. Jobban megismerték önmagukat, felismerték a bennük rejlő értékeket, részévé tudtak válni egy értékes, befogadó közösségnek. A korábbi magatartási, szorgalmi problémák eltűntek. A diákok megtanultak rendszeresen, időben megjelenni az órákon és rutinná vált, hogy az órákra bizony készülni kell (tanulás, házi feladat elkészítése.) Sikerült jó irányba alakítani a hozzánk járó fiatalok orientációját, értékrendjét is. Új viselkedési formákat sajátítottak el: egyre inkább keresték/keresik tanodás barátaik társaságát a Tanodán kívül is, együtt terveznek értelmes, tartalmas programokat: beszélgetés egymásnál „vendégségben” az iskola után, könyvtárba járás, közös tanulás, egymás korrepetálása/segítése, közös kiállítás, mozi látogatás. Ezzel párhuzamosan fokozatosan lemaradnak/kimaradnak az iskola klikkek által „szervezett/szerveződő”, kevésbé színvonalas programokról, mint a plázákban sétálgatás, játéktermi időtöltés, gyorsétteremben ücsörgés és ehhez hasonlók. A diákok értékrendje fokozatosan átalakult. Korábban úgy gondolták, hogy a rossz jegyben az a legrosszabb, hogy ha az ember ilyet szerez, akkor a szülők esetleg eltiltják számára fontos programoktól (hétvégi diszkó, koncert stb.). Mostanra megértették, hogy nem azért kell jó jegyet szerezni, hogy több zsebpénzt kapjanak, vagy egyszerűen jobban megfeleljenek a felnőttek elvárásainak, hanem maguk miatt, saját jövőjük érdekében, és hogy a továbbtanulás esélyét biztosítsák maguk számára.
Készségfejlesztés, motiváció terén elért eredmények
A készségfejlesztő foglalkozásokkal, és a folyamatos pozitív nevelői/tanári visszajelzésekkel sikerült jelentősen javítani, átalakítani a diákok motivációs szintjét. Fokozatosan vezettük rá a fiatalokat arra, hogy a tanulás, művelődés, valami új dolgok megismerése nem fárasztó feladat lehet csupán, hanem valami értékes, néha szórakoztató tevékenység, amely önmagában is képes az embert lekötni, és örömérzethez, sikerélményhez juttatni. Azért szerveztünk sokirányú készségfejlesztő és egyéb szabadidős – kulturális programokat, hogy ki-ki rátalálhasson arra a területre, ami őt leköti, motiválja, és amihez idővel maga is hozzá tud tenni valamely, a saját képességeinek megfelelő produktumot. A készségfejlesztő programoknak is adtunk projekt-munka jelleget: mindig volt döntési-választási lehetőség, hogy ki miben, milyen „szerepkörben” akar részt venni. A munkát kiscsoportokban, belső munkamegosztás szerint végeztük. A történteket a részvevők közösen elemezték, a tapasztaltakat megvitatták és az elkészült produktumokat megmutathatták szüleiknek, diáktársaiknak. Úgy találtuk, hogy a közös, aktív feladat megoldás hihetetlen mértékben javította a diákok problémamegoldó, és kommunikációs képességét, nagyban javította alkalmazkodási, együttműködési hajlandóságukat. A diákok nem csak ismereteket szereztek, de elsajátították a tanulás, ismeretszerzés legkülönfélébb módjait, úgy hogy mindeközben, aktív résztvevők voltak. Sikerült tartalékaikat aktivizálni, új csatornákat megnyitni, és mindezek által rendkívüli mértékben növelni az egyes diákok motivációs szintjét. Tudatában voltunk annak – és ez igazolódott is – hogy a képességek/készségek fejlesztése, a motivációs szint növelése nem önmagáért való dolog csupán, hanem olyasvalami, ami magával hozza a diákok iskolai teljesítményének javulását, javítva ezzel a továbbtanulási esélyeket, és a majdani sikeresebb társadalmi integrációt. Ezek voltak kezdetben kitűzött céljaink, melyeket mindvégig tudatosan követtünk. Ezen célok mentén szerveztük programunkat, és így kimondhatjuk most már, hogy igen sikeresek voltunk céljaink elérésében.
Oktatás/ tantárgyi fejlesztés
A diákok tantárgyi fejlesztése, bemeneti teszt megírását követően, egyéni fejlesztési terv alapján történt. A tantárgyakat a legkiválóbb felkészültségű oktatók tanították egyénileg vagy csoportos formában, esetleg tanulópárban.
Minden diáknál azokat a területeket erősítettük, ahol neki hiányosságai voltak. Ez feltétlen előnyünk volt a normál iskolai oktatással szemben, ahol nem tudnak minden diákra külön figyelni a számára problémás vagy fontos tantárgyból, illetve tanórán. A személyre szabott oktatás segítségével sikerült a problémák gyökeréig leásni, és a hibákat kijavítani, illetve pótolni a hézagokat. A diák speciális igényeit, személyiségjegyeit figyelembe vettük,, és kiderült, hogy bizony elérhető a jobb jegy is, ha nagyobb az önbizalom, ha állandó odafigyelést, bíztatást kap egy-egy tanuló.
Az egyéni haladási értékelővel és tanári beszámolóval folyamatosan figyeltük a tantárgyi haladást. Ezzel mindig visszajelzést adtunk a diákoknak, szülőknek, – és projekt vezetéssel együtt elemeztük, melyik gyerek mit ért el és miben kell még fejlődnie. A folyamatos visszacsatolást igen fontos szempontként kell említenünk. Ilyen részletességgel az állami oktatási rendszeren belül nem kapnak visszajelzést a diákok. Egy jó vagy kevésbé jó jegy önmagában nem elég ahhoz, hogy motiválja, továbblendítse a diákot. Bár a mi tanáraink nem adtak érdemjegyeket de az írásbeli, és szóbeli szöveges értékelésben megtalálták a diákok az értékelés hátterében álló okot, indoklást is, ami alapján tovább tudtak lépni.
A motivációs szint emelkedése, és a nagyon magas szintű tantárgyi oktatás most már az iskolai eredményeken/osztályzatokon is meglátszik. A Mária Tanoda nyolcadikos diákjai kivétel nélkül befejezték a 8. osztályt, eredményeik mérhetően javultak. Néhányan bukásveszéllyel érkeztek hozzánk (főként matematika tantárgyból), amit sok szorgalommal, nagyon felkészült tanárok keze alatt sikerült elkerülni az érintett diákoknak. A hozzánk járó általános iskolások általában javítottak egy – illetve néhányan – két érdemjegyet a kiválasztott tantárgyakból. A frissen középiskolába lépők is javítottak az osztályzatukon illetve – ami szintén komoly eredmény – meg tudták tartani a korábbi, általános iskolai osztályzatukat. Sokan a sikeres érettségit tűzték ki célul, ami szintén megvalósult, és aminek különösen örülünk.
Összegzés
Meggyőződésünk és erre nagyon büszke a program minden részvevője, hogy a teljes program sikereket hozott, a vállalt feladatokat teljesítettük, a program céljait elértük. A részvevő pedagógusok, nevelők, tanárok, külső előadók de legfőképpen a diákok nagyon bízunk abban, hogy minél előbb alkalmunk lesz folytatni az évek óta sikeres tanodai munkát, mely nagyon sok halmozottan hátrányos gyerek számára az egyetlen tanulást segítő, még elérhető kapaszkodó, és amihez feltétlenül ragaszkodnak, és ragaszkodunk mi magunk is. A további munkához erőt adnak eddig elért eredményeink és a magabiztos hit, hogy nagyméretű társadalmi problémákat (mint például a munkanélküliség, fiatalkorúak értékvesztése, kilátástalansága, esetleg végső pontként lezüllése, csak így: alulról építkezve, apró lépésekben lehet, kitartó munkával és odaadó szakértelemmel lehet megoldani.