Az országos statisztikákat megvizsgálva a munkaerő-piaci helyzet, a szociális helyzetükből adódóan veszélyeztetett gyermekek száma, a középiskolai és felsőoktatásból kimaradó gyermekek száma régiónkban is kedvezőtlen képet mutat.

A gazdasági válság hatására egyre nő a munkanélküliség, mely további gazdasági és szociális problémákat vet fel. Az általános helyzet javításának alapvető feltétele, első lépése az aktív munkaerő-piaci státusz alapját képező kompetenciák kialakítása. A projekt biztosítja a célcsoport számára megfelelő felzárkózási lehetőséget interaktív, kreatív foglalkozások mellett, illetve a közösségi élményen túl önismereti, kommunikációs és konfliktuskezelési tréningek segítségével. A világháló térhódításával párhuzamosan a digitális írástudás készsége alapvető igényként merül fel, melynek kialakítására és fejlesztésére szintén lehetőséget nyújt a projekt.

Az esetleges családi problémák, konfliktusok, az iskolai erőszak mind olyan tényező, mellyel a gyermekek, fiatalok bárhol, bármikor szembesülhetnek. Az agresszió- és konfliktuskezelés, problémamegoldás módszerei lehetőséget nyújtanak arra, hogy a felmerült kérdéseket hatékonyan kezelni tudják. A közösségi élmények csökkentik a társadalmi kirekesztődés veszélyét és alternatív lehetőségeket biztosítanak a tanórán kívüli elfoglaltságok tekintetében és növelik a felzárkózás esélyét.

Városunkban is egyre emelkedik a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma. A foglalkoztatási kérdésekben is egyre nagyobb problémát jelent a nem megfelelő iskolai végzettséggel, hiányos ismeretekkel rendelkező emberek hátránykompenzációja. Projektünk az alapvető kompetenciák megszerzésére biztosít lehetőséget. Fontos feladatunk, a hátrányos helyzetű emberek segítése, a különböző hátterű számos problémával küzdő gyermekek életesélyeinek javítása, az Ő készségeik feltárása által helyes iránymutatás nyújtása céljaik megtalálásában, és a jövőbeni előrelépésükben. Ezen célok elérése érdekében nagyon fontos a fiatalok iskolázottsági szintjének növelése. A fennálló problémákat az oktatási rendszer nem képes ledolgozni, ezért van szükség olyan szervezetek tevékenységére, akik megfelelő tapasztalt szakemberek bevonásával, új utak keresésével, az iskolai struktúrától eltérő szervezeti formában tevékenykednek. Fentiek érdekében tanoda kialakítását valósítottuk meg a projekt során, mely a hátrányos helyzetű, elsősorban 5-12 osztályos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek felzárkózását segíti. Ezeknek, a gyerekeknek az igényeit figyelembe véve, olyan program került megvalósításra, mely megkönnyítette a gyerekek iskolai munkáját, beilleszkedésüket a társadalomba és megadta a felzárkózás esélyét.

Tanodánk elsődleges célcsoportja az 5-12. osztályos tanulók közül került ki, célzottan az általános iskola felső tagozatos korosztályából. Az egyedei fejlesztésű szoftverrel támogatott igényfelmérés és toborzás során jelentkező gyermekekkel egy bemeneti mérést végeztünk, melynek kiértékelését követően kiválasztásra kerül a leginkább fejlesztésre szoruló 60 diák.

A projektmenedzsment tagjainak és szakmai megvalósítóknak a kiválasztása, a szükséges végzettség és szakmai tapasztalat figyelembe vétele mellett történt, a programban szakemberek által felvállalt és megszervezett foglalkozások, szabadidős programok keretén belül a helyi intézményeket és szülőket bevonva zajlott a 60 gyerek fejlesztése, megerősítve a motivációját és felkészítését a továbbtanulásra, a hosszú távú munkaerő-piaci sikerességük, képességeik, készségeik fejlesztése tanulási problémáinak megoldása érdekében.

A projekt alapját egy vezeték nélküli szélessávú adatátvitelt biztosító rendszer, egyedi szoftverfejlesztés és egy Microsoft alapú kommunikációs háttérrendszer képezi, melyen az általános iskola felső tagozatának tanterveihez és követelményszintjeihez illeszkedő, fejlesztő és kiegészítő tananyagok válnak elérhetővé. A tanodai szolgáltatások nagyrészt elektronikusan valósultak meg. Az on-line szolgáltatások minden hétköznap délután 14:00-18:00 óra között voltak eléhetőek, mely során a gyermek audió-vizuális kapcsolatot tud létesíteni az oktatóval, fejlesztő szakemberrel. Amennyiben számára a számítógép használata nem megoldott, részére felügyelt eszköz-elérést biztosítottunk. A készségfejlesztő feladatok, kiegészítő tananyagok azon gyermekek számára is elérhetővé váltak, akik nem kerültek be az egyéni mentorálási programba. A telefonos ügyelet, információs szolgáltatás jelenleg is folyamatos.

Havonta tartottunk nyitott és külső tanodai foglalkozásokat, mely során önismeret- és személyiségfejlesztés, drogprevenció, bűnügyi megelőzés, kommunikációs készség, anyanyelv-ápolás, individuum megerősítése zajlott az életkori sajátosságok, egyéni tényezők figyelembevételével. Ezt a kora délutáni órákban fogadóóra követte. További motivációs elemnek szántuk a nyári táborozást, a kirándulásokat, illetve a kulturális programokat (pl. múzeumlátogatás, szabadtéri túrázás).

A gyermekek fejlődésének nyomonkövetése keretében rendszeresen családlátogatást végeztünk.

A kezdeményezést több helyi iskola és intézmény is támogatta (általános iskolák, tanodák, alapítványok, Heves Megyei Pedagógiai Szakmai és Közművelődési Szolgáltató Intézmény, felnőttképzési intézmény).

Vélemény, hozzászólás?