Villámként csapott le a digitális oktatás híre a szülőkre, és sokan még most, másfél hónap után sem találják a helyüket az új rendszerben. Az aggódó szülőknek üzent nemrég egy alsós tanárnő – érdemes elolvasni a sorait.

Van, aki nagyon nehezen tudja megoldani, hogy munka és a háztartás vezetése mellett gyermeke tanulmányaival is foglalkozzon. Másnak az okoz gondot, hogy 3-4 gyermek oktatásával kellene foglalkoznia egyszerre. Mások nehezen igazodnak ki a különféle platformok között, és emiatt maradnak le folyton valamivel, vagy épp elfáradtak az örökös csatározásban, amit nap mint nap meg kell vívniuk gyermekeikkel a tanulásért.

A kimerültség mellett aggodalommal tölti el a szülőket a gondolat, hogy milyenek lesznek a gyerek jegyei, a bizonyítványa, hogyan hat ez a pár hét a későbbi tanulmányaira, nem fog-e lemaradni a többiekhez képest azért, mert a szülő – úgy érzi – nem tudja úgy tanítani, ahogy azt egy pedagógus tenné? Nekik szól egy alsós tanárnő üzenete, amit változtatás nélkül idézünk.

“Kedves Szülők!
Talán most aggódnak, hogy hogyan tanuljanak a gyerekekkel.
Ne aggódjanak, a gyerekek tanítása sokkal egyszerűbb, mint gondolnák!
A mindennapi élet olyan sok tanulási lehetőséget tartogat! Használják ki!
Ha megnéznek egy filmet, vagy esténként felolvasnak egy részt egy könyvből, és elbeszélgetnek a látottakról-olvasottakról, keresztrejtvényt fejtenek: az irodalomóra.
Írnak egy levelet a nagymamának: fogalmazásóra.
Rajzol a gyermek hozzá valami szépet: rajzóra.
Ha természetfilmet néznek: környezetismeret.
Otthoni tésztagyúrás, főzés együtt, gombvarrás: technika.
Zenehallgatás, opera- és balettfilmek nézése, hangszeren játszás, közös éneklés: ének-zene.
Süteménysütés közben a hozzávalók kimérése, 2 liter gyümölcslé 5 egyenlő részre osztása és sudokuzás: matematika.
Szójátékok, scrabble: nyelvtan.
Tudjuk, hogy Önök is dolgoznak, és egyéb feladataik is vannak. Ezért kérem hagyják a gyerekeket önállóan dolgozni, (persze eleinte segíteni kell az új felület kezelésében) és csak akkor segítsenek, ha valamit nem tudnak megoldani. Ha elkészültek ellenőrizzék a feladatot.
A feladatok valószínű nem fogják lefedni az egész negyedik osztályos tananyagot, de az „életből” sokat tanulhatnak a gyerekek. Vonják be őket a háztartásba, segítsenek otthon, gondozzák a kisállatot…
Várják el tőlük az együttérzést, a megértést, az önfegyelmet, együttműködést, képesek rá, az élet nagy tanítómester.
Lámpaoltás utáni beszélgetés a régi időkről, a szülők gyerekkori emlékeiről, a gyerekek fényképéről vagy bármi másról: felbecsülhetetlen közös élmény.
Ne essenek kétségbe, találják meg az örömöt a kényszerű otthonlétben!
Sok erőt és türelmet kívánok”

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkoznunk a házi feladatokkal, elég, ha természetfilmet nézünk vagy sütit sütünk a gyerekkel. Sok az elvárás és nagy nyomás helyezkedik most gyerekekre és szülőkre egyaránt. Mégis szívet melengetőnek tartjuk a tanárnő gondolatait, és reméljük, sok pedagógus ért vele egyet, s a számonkérések és értékelések során is figyelembe veszik majd, milyen nehéz időszak ez a diákok (és családjuk) számára.