Ha elveszítette az állását, azontúl, hogy elkezd azonnal munkát keresni érdemes álláskeresőként regisztrálni. Így kaphat az álláskeresési járadékot, korábbi nevén munkanélküli segélyt.
Ki jogosult álláskeresési járadékra?
- álláskereső, és
- az álláskeresővé válását megelőző három éven belül legalább 360 nap jogosultsági idővel rendelkezik és
- kereső tevékenységet nem folytat, tehát munkaviszonyban (egyszerűsített foglalkoztatásnak minősülő jogviszony és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony) kivételével nem áll és
- vállalkozói tevékenységet sem folytat és
- munkát akar vállalni, de önálló álláskeresése nem vezetett eredményre és
- számára az illetékes járási hivatal foglalkoztatási osztálya sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani.
Meddig és mennyi támogatás jár?
Az álláskeresési járadék folyósításának időtartama minimum 36, de legfeljebb 90 nap. Az álláskeresési járadék összege attól függ, hogy az igénylő hány napig dolgozott az igénylést megelőzően. Ezt a munka elvesztését megelőző négy teljes naptári negyedévben befizetett munkaerőpiaci járulékalap havi átlaga alapján számolják ki.
A járadék összege a folyósítás teljes időtartama alatt a járadékalap 60 százaléka, amely azonban nem lehet magasabb a jogosultság kezdő napján hatályos kötelező legkisebb munkabér napi összegénél. Ha a járadék számításánál figyelembe vett összeg nem éri el minimálbért, akkor a járadék számításának alapja a fentiek szerint számított összeg 60%-a.
Hol lehet regisztrálni?
A koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetre való tekintettel személyes ügyintézés helyett a regisztrációt elektronikusan lehet intézni a https://eugyintezes.munka.hu oldalon. A TAJ számunkra és a születési dátumunkra lesz szükség az első lépésekhez.
Az elektronikus regisztrációt követően e-mailben érkezik egy adatcsomag, melyet ki kell tölteni és ügyfélkapun keresztül kell visszaküldeni, tehát ekkor sem kell személyesen bemenni a munkaügyi központba. A munkaügyi központokat a Profession oldalán is eléri itt: https://www.profession.hu/munkaugyikozpontok
Milyen dokumentumokra lesz szüksége?
Az ügyintézéshez az alábbi dokumentumok jó, ha kéznél vannak.
Elképzelhető, hogy beszkennelve kell őket továbbítani, ha nincs a közelben erre alkalmas eszköz, akkor mobillal lefényképezve, vagy szkenner alkalmazásokat használva is el lehet küldeni.
- Érvényes személyazonosító igazolvány (útlevél, jogosítvány)
- Lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
- TAJ kártya
- Adóigazolvány
- Iskolai, illetve szakképzettséget igazoló okirat/ok
A szakképzettséget igazoló iratok jól jöhetnek az álláskeresésnél is. A 3 hónap nem hosszú idő, érdemes azonnal lépni.
Mire számíthat, amíg munkát keres?
Az álláskeresésbe időt és energiát kell fektetni, hogy megtalálja a legmegfelelőbb állást. Érdemes azzal kezdeni, hogy átgondolja és meghatározza, hogy milyen munkát végezne szívesen. Ezt követően fel kell térképezni, hogy jelenleg milyen állásokat hirdetnek a munkaadók, amelyekre jelentkezhet.
Készüljön fel arra, hogy az elhelyezkedés sokszor hosszabb folyamat. Jelentkezzen több állásra is, hogy növelje az esélyeit.
Hogyan segít a profession.hu?
Kezdje a profession.hu oldalon a feltérképezést, hiszen évente több mint 10.000 cég keresi az új munkatársát az oldalon, ami kiemelkedő Magyarországon. Mindent megteszünk, hogy az oldalon regisztrált álláskeresők és a hirdető cégek megtalálják egymást, a számukra legmegfelelőbbet.
Fontos tudni, hogy az állást hirdető cégek nem csak az álláshirdetésekre történő jelentkezéssel találnak új munkatársat, hanem az adatbázisunkban is keresnek – érdemes tehát ide is feltölteni az önéletrajzát.