A Tehetségpont tervezett hatóköre és együttműködései

A „GYÖNGYÖSI OKTATÁSÉRT ÉS KULTÚRÁÉRT” alapítvány  nemcsak a tehetségek felfedezéséről, gondozásáról, irányításáról , hanem a szponzorok, szakemberek felkutatásáról és a közös munkába való bevonásáról is gondoskodik.
A tervezett hatókör: Gyöngyös és a környező települések, különös tekintettel kívánjuk kihasználni a Mátra nyújtotta lehetőségeket, adottságokat. Mivel Gyöngyösön rendelkezünk irodákkal, oktatási termekkel, ezért itt kerül kialakításra a központ, amely majd koordinálja mind a városban, mind a vidéken tevékenykedő oktatók, mentorok és szponzorok tevékenységét. Mivel jelentõs kapcsolati tőkével rendelkezünk, viszonylag könnyen tudunk nagyobb tömegeket megmozgatni egy adott cél elérése érdekében. Jó kapcsolatokat ápolunk a nagy cégekkel, vállalatokkal is (pl. Bosch, Lear Corp., Bott Hungária Kft.) így adott esetben tőlük is számíthatunk segítségre, együttműködésre. Eddigi tapasztalataink az együttműködésekkel kapcsolatban pozitívak, s ez egyfajta biztosítékot jelent számunkra a jövőt illetően is.

A Tehetségpont specifikus és konkrét programjai

A Tehetségpont konkrét programjai:

  • Szakkörök, diákkörök, versenyek és táborok szervezése. Kialakításuknál, szervezésüknél főként az alábbi területeket vesszük figyelembe:
  • Tehetségkompetencia fejlesztő foglalkozás
    (Pl. a kiemelkedő matematikai logikai képességek fejlesztése játékos logikai feladványokkal, rejtvények megoldásával)
  • Képzés (e-learning), tréning
  • Tevékenység közbeni tanulás
  • Személyközi kapcsolatok, kapcsolati hálók (pl. Tehetségpont hálózat, virtuális hálózati közösségek) létrehozása, igénybe vétele
  • Kommunikációs készség fejlesztése idegen nyelvismeret bevonásával
  • Sport tevékenység, mozgáskultúra fejlesztés
  • Képzőművészet

Specifikus programok:

1. Informatikai tudás felmérése: regionális szintű tervezői, programozási, grafikai és matematikai verseny megszervezése 2008-ban. Az itt jól szerepelő fiatalok részére specifikus és esetenként személyre szabott foglalkoztatást biztosító szakkörök, tréningek megvalósítása.
2. Kézműves, és hagyományőrző Ki Mit Tud
3. Gyermekrajz verseny két modulban: a/ óvodáskorú, b/ alsó tagozatosok számára.
4. Akrobatikus rock and roll tehetségkutató verseny (felső korhatár 16 év)
5. Országos Downhill hegyikerékpár verseny rendezése (Kékes tető)
6. Tehetségkutató teniszverseny 10 éves kortól 15 éves korig

A tehetség felismerését/vélelmezését követően a Tehetségpont mentorai és szakemberei a tehetség jellegének megfelelően, valamint az életkori és környezeti sajátosságokat figyelembe véve irányítják a tehetséges gyermeket/fiatalt a tehetség kipróbálásának, gondozásának adekvát közegébe.
A szabad fejlődési lehetőséget úgy biztosítja a Tehetségpont, hogy közben nem szakad ki a tehetség a hagyományos közegéből: a családból és az iskolából. A tehetséges fiatal kielégítheti tudásvágyát, ugyanakkor szabadjára engedheti alkotókedvét is. A személyre szabott kibontakozást a Tehetségpont közösségében könnyen megtalálhatja a számára legmegfelelőbb csoportot, és a hasonló képességű társai között nem különcnek érzi magát, hanem teljes elfogadásban részesül.

Elhivatottak vagyunk az oktatók és az Alapítvány tevékenységét segítők szükséges szakmai továbbképzésére:

– tanáraink rendelkeznek a megfelelő szakmai és pedagógiai felkészültséggel és tapasztalattal,
– képesek a teljesítményükre vonatkozó visszacsatolások kezelésére, teljesítményük ezek alapján való javítására,

– intézményünk biztosítja továbbképzésük lehetőségét.

Tekintettel arra, hogy egyik fõ célunk informatikai, számítástechnikai téren felkarolni, támogatni a tehetségeket, ezért igyekeztünk olyan szakembereket megnyerni munkánkhoz, akik szakmájuk kiváló képviselõi, és emellett szívesen foglalkoznak az ifjú tehetségekkel. Szakmai munkájukat jól jellemzi az alábbi lista, melyben megjelent könyveik és nemzetközi konferenciákon tartott elõadásaik találhatók:

Plug-and-Play Address Management in Ambient Networks, The Second IEEE International Workshop on Self-Managed Networks, Systems & Services (SelfMan 2006), Dublin, Írország, 2006. június 16. – Szerzők: Németh László Harri, Kis Zoltán Lajos, Simon Csaba
Plug-and-Play Address Management in Ambient Networks, 10th International Student Conference on Electrical Engineering (POSTER2006), Prága, Lengyelország, 2006. május 18. – Szerzők: Németh László Harri, Kis Zoltán Lajos
Promise-based autonoumous regulation in Ambient Networks, 4th International Conference for Young Researchers, Gödöllő, Hungary, 2006. október 2-4. – Szerzők: Németh László Harri, Kis Zoltán Lajos, Dr. Szabó Róbert
Office 2003, – Tankönyv, Graduation Bt. Törökbálint, 2004 – Szerző:Király Sándor
Számítógép-hálózatok és szoftvereik – Tankönyv, Graduation Bt. Törökbálint, 2003 – Szerző: Király Sándor,
Micimackó legeslegújabb kalandjai, avagy a táblázatkezelés alapjai Excel 5.0-ban
Jegyzet, Neumann János Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium, Eger, 1996
Micimackó legeslegújabb kalandjai, avagy a táblázatkezelés alapjai Excel 7.0-ban
Jegyzet, Neumann János Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium, Eger, 1996

A fenntartáshoz szükséges részhozzájárulás már rendelkezésünkre áll a jelenleg is e célt szolgáló irodahelyiség, többcélú oktatóterem, nyelvi terem, könyvtár továbbá biztosítani tudjuk az internetes hozzáférést, irodai és oktatási eszközöket (fax, fénymásoló, projektor, stb.) valamint a tulajdonunkban lévő már több éves szűrések alapján kialakított adatbázisokat, melyek segítségével könnyen tudunk tömegeket megmozgatni.
Tárgyalásokat folytatunk egy szállítással foglalkozó vállalattal, akik segítséget nyújthatnának nagyobb csoportok, és a felszerelések szállításában a versenyekre, de egyéb rendezvényekre is.

A tehetséggondozás nem lehet normatív folyamat, hiszen a tehetség mind a formája, mind az életkora szerint is más-más, személyre szabott kezelést igényel. Ugyanakkor a tehetséggondozás akkor eredményes, ha nem ragadja ki teljesen a tehetséget az eredeti környezetéből, elkerülve így az esetleges elkallódást.
A Tehetségpont közösségében végzett tevékenységet a résztvevők (kiválóság és gondozója) közösen, a  TQMS (Total Quality Management System) alapvető szabályai szerint szervezetten értékelnek, és interiorizálják az eredményeket.
Az informatika terén fellelt tehetségeket a Tehetségpont az elektronikus oktatás, tréning, és kommunikáció eszköztárának felhasználásával regionális dimenzióban, tértől és időtől független virtuális közösségben, egyben személyre szabottan fejleszti.

Vélemény, hozzászólás?