Ma már valószínű nem találkozhatnánk olyan személlyel, aki ne hallotta volna a home office, azaz az otthoni munkavégzés kifejezést. Ennek egyik oka a koronavírus járvány, hisz ezzel összefüggésben mindenki szókincsébe belopta magát ez az angol kifejezés. Időnként a távmunka is a szemünk elé kerül, leginkább mint a home office helyettesítő kifejezése. A kettő valóban ugyanaz lenne, vagy van köztük különbség? Mit kell tudni a home office-ról, és mit a távmunkáról?

Mi a távmunka?

Elsőként azt nézzük meg, hogy mi a távmunka. Nem véletlenül érdemes ezzel kezdeni, ugyanis a távmunkavégzést a Munka Törvénykönyve viszonylag részletesen szabályozza.

„Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.” – mondja ki a Munka Törvénykönyve.

Fontos, hogy távmunka esetén nem a szokásos helyen, vagyis a munkáltató székhelyén, telephelyén történik a munkavégzés. Sok esetben a munkavállaló az otthonában végzi a távmunkát, de ez nem szükségszerűen van így.

Ami a távmunkát távmunkává teszi, az nem csak a hely, ahol a tényleges munkavégzés történik. A távmunkához az is kell, hogy a munkavégzés információtechnológiai és informatikai eszközzel történik, és a munkavégzés eredménye is elektronikus eszközzel jut el a megjelölt helyre.

Fő szabály szerint távmunkavégzésre akkor kerülhet sor, ha a felek a munkaszerződésben így állapodnak meg. Azért írom, hogy fő szabály szerint, mert a koronavírus veszélyhelyzet kissé átírta ezt az előírást. A Kormány veszélyhelyzetben hozott 47/2020 (III. 18.) Korm. rendelete értelmében „a munkáltató a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést és a távmunkavégzést egyoldalúan elrendelheti”. (Azt, hogy mi mit jelent egy rendelet számában, megtalálod ebben a cikkben: https://erthetojog.hu/kotelezhet-a-munkaltato-vedooltasra/)

A távmunka egyes kérdései

Ki osztja be a munkaidőt távmunka esetén?

Fő szabály szerint távmunkavégzés esetén a munkavállaló munkarendje kötetlen, a munkavállaló kötetlen munkaidőben dolgozik, saját maga osztja be munkaidejét.

Ez persze nem jelenti, hogy ezzel akár egyik, akár másik irányba vissza lehetne élni. Vagyis a munkáltató nem teheti meg, hogy 40 helyett heti 60 órát „vár el” a dolgozótól, de a dolgozó sem élhet vissza a helyzettel, hogy 40 helyett csak 20 órát szentel a teljes idős munkájának.

Természetesen a felek megállapodhatnak abban is, hogy a távmunkát végző munkavállaló munkaidejét a munkáltató osztja be. Fontos lehet ez, ha valaki olyan munkakört lát el távmunkában, melynél jelentősége van annak, hogy a munkavégzés a nap mely időszakában és milyen napokon történik. E nélkül is igaz azonban, hogy a kötetlen munkaidő nem jelenti azt, hogy a munkavállalónak ne kellene rendelkezésre állni meghatározott időpontokban, mint például egy megbeszélés, telefonkonferencia stb.

Ki biztosítja a munkaeszközt?

Ez a felek megállapodásán múlik. Nincs kizárva, hogy az eszközöket a munkáltató adja, de az is megengedett, hogy a munkavállaló a saját eszközeit használja.

Fontos, hogy ha a munkaeszközt a munkáltató biztosítja, akkor azt is megszabhatja, hogy azt csak a munkavégzés céljából használhatja a dolgozó. Vagyis nem játszhat rajta a gyerek, vagy az esti filmnézésre se kucorodjon a család a céges gép elé. Ha a munkaeszközt a munkatárs saját maga biztosítja, akkor természetesen ilyen megkötést a munkáltató nem alkalmazhat.

Az eszköz biztonságos munkavégzésre való alkalmasságának ellenőrzése akkor se maradjon el, ha a munkatárs adja az eszközöket. A biztonságos munkavégzés távmunka esetén is részét képezi a munkáltató felelősségének. Mondjuk, nem árt, ha a számítógép vezetékei nem lógnak életveszélyesen össze-vissza és a konnektor megfelelő érintésvédelemmel van ellátva. Ezeket természetesen a munkáltató jogosult ellenőrizni.

Munkáltatói ellenőrzés távmunka során

Ahogyan más munkaviszony esetén, a távmunkánál is igaz, hogy a személyhez fűződő jogokat tiszteletben kell tartani. Különösen fontos erre figyelni, amikor a munkavállaló saját lakásában végzi a munkáját.

Alapvetően a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját. Azt is meg kell állapítani, hogy a helyszínen történő ellenőrzés bejelentése és megkezdése között mennyi időnek kell eltelnie. Váratlanul nem toppanhat be a főnök ellenőrizni. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló számára aránytalan terhet, de igaz ez a munkatárs családtagjaira is, ha a távmunkát saját otthonában végzi.

Ki viseli a távmunkavégzés költségeit?

Ebben mindenképpen érdemes előre megállapodni. Bizony távmunka esetén is felmerülhetnek a munkavégzéssel kapcsolatos komolyabb költségek is. Lehet ez például a telefon vagy internet költsége, de akár a munkához szükséges különleges eszköz vagy nyomtatási költség is előfordulhat, ha a munkavégzés jellege ezeket megkívánja.

A munkaviszonyra vonatkozó általános kötelezettségek alapján a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Természetesen távmunka esetén kissé árnyaltabb lehet a kép, hogy milyen munkavégzéssel kapcsolatos költség merül fel, hiszen például a dolgozó saját otthonában lévő internet nyilván nem csak a munkavégzést szolgálja. A legszerencsésebb, ha a viták elkerülése érdekében a felek megállapodnak a költségekkel kapcsolatban.

Mit jelent a home office munkajogi szempontból?

A home office, vagyis az otthoni munkavégzés nem egyenlő a távmunkavégzéssel. Valójában a home office nincs külön nevesítve a Munka Törvénykönyvében.

A home office, vagyis otthoni munkavégzés és a távmunka között annak rendszeressége a különbség. A rendszeres otthoni munkavégzés esetén jogilag távmunkavégzés valósulhat meg. Vagyis abban az esetben fő szabály szerint munkaszerződésben kifejezetten rögzíteni kell, hogy a munkavállaló távmunkában dolgozik. Azért írom, hogy fő szabály szerint, mert a koronavírus miatti veszélyhelyzetben a Kormány rendelete alapján ez a törvényi rendelkezés átmenetileg nem érvényesül.

A home office eseti jelleggel fordul elő, amit vagy a munkáltató rendel el, vagy maga a munkavállaló kérésére, a munkáltató engedélyével történik.

Fontos, hogy az otthoni munkavégzés esetén is legyenek irányadó szabályok. Ezeket a munkáltató erre vonatkozó szabályzatban határozhatja meg, természetesen figyelembe véve a törvényi rendelkezéseket. Érdemes a szabályokat úgy lefektetni, hogy azok mindkét fél kérdéseire megfelelő válaszokat adjanak.

A home office egyes kérdései

Ki osztja be a munkaidőt home office esetén?

Az esetileg elrendelt otthoni munkavégzés során nem érvényesül a távmunkánál meglévő fő szabály, hogy a munkaidőt magának osztja be a dolgozó.

A munkavállaló továbbra is köteles a meghatározott munkaidejében rendelkezésre állni és munkát végezni. Természetesen sok múlik azon, hogy a munkáltató milyen home office szabályokat hoz.

Ki biztosítja a munkaeszközt?

Alapvetően ilyen esetben is érvényesül az az általános szabály, hogy a munkavégzés feltételeit a munkáltatónak kell biztosítania.

Annak nem látom akadályát, hogy az eszközök biztosításával kapcsolatban esetlegesen más tartalmú megállapodás szülessen a felek között. Arra azonban mindenképpen figyelni kell, hogy azokat a kérdéseket rendezzék, melyeket mondjuk egy távmunkavégzés esetén is meg kellene tenni.

Az eszközök munkavédelmi szempontú megfelelősége, a biztonságos munkavégzés home office esetén is fontos követelmény, és a munkáltatónak e körben fennáll a felelőssége.

Munkáltatói ellenőrzés home office-ban

A home office esetén is igaz, hogy a személyhez fűződő jogokat tiszteletben kell tartani. Különösen fontos erre figyelni, amikor a munkavállaló saját lakásában végzi a munkáját.

Alapvetően a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját. Azt is meg kell állapítani, hogy a helyszínen történő ellenőrzés bejelentése és megkezdése között mennyi időnek kell eltelnie. Váratlanul nem toppanhat be a főnök ellenőrizni. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló számára aránytalan terhet, de igaz ez a munkatárs családtagjaira is, ha a távmunkát saját otthonában végzi.

Ki viseli a munkavégzés költségeit?

A munkaviszonyra vonatkozó általános kötelezettségek alapján a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Ez a szabály az otthoni munkavégzés során is irányadó.

Célszerű a munkáltatói szabályzatban vagy utasításban arra is kitérni, hogy milyen feltételekkel engedélyezhető az otthoni munkavégzés.